Kundetyper sikrer, at det grafiske materiale rammer målgruppen
Med kundetyperne undgår du at spilde penge på markedsføring, der rammer forbi målgruppen. Markedsføring, der stritter i alle retninger, så udtrykket ikke får den ro og ensartethed, der understøtter din profil og dit salg.
De emotionelle kundetyper bygger på en ph.d., og de første danske markedsføringskonsulenter begyndte at arbejde efter metoden i 2013. Siden 2017 er 85 markedsføringsspecialister blevet uddannet i metoden, og jeg har en licens til at lave markedsføring til kundetyperne.




Metoden helt kort:
Du vælger én af fire arketyper: Enten rød, gul, blå eller grøn kundetype, alt efter hvilken kundetype der vil værdsætte dine produkter og service mest, så de kan blive tilfredse og loyale kunder, der kommer igen.
Med valg af kundetype får du en fast model for din markedsføring, fordi kundetyperne er inddelt efter hvilken form for markedsføring, der aktiverer dem og får dem til at købe.
Ift. grafikken ved jeg derfor, hvilke farver, former og billeder, jeg skal bruge. Og lige så præcist jeg kan arbejde grafisk, lige så præcist kan alle andre markedsføringsspecialister arbejde indenfor deres felt.
Fotografen kan rådgive om det rette tøj og lokation og vinkle kameraet, så profilpersonen enten kigger ind i kameraet eller den anden vej, og sørge for at vedkommende smiler stort eller blot fremstår høflig og professionel. For de nævnte eksempler taler til hver sin målgruppe.
Ditto ved tekstforfatteren om kundetypen foretrækker ord som
- føle eller registrere
- hjælpe med eller sørge for
- mavefornemmelse eller dokumentation
Tekstforfatteren ved også, om kundetypen foretrækker fokus på udbytte eller proces, eller om vedkommende vil vide mere om personen, de handler hos.
Du kan sikre, at alle kontaktpunkterne passer sammen, så kunderne er trygge gennem hele kunderejsen. Både på de sociale medier, på hjemmesiden, og når de møder dig og dine medarbejdere fysisk.
På den måde undgår du den klassiske markedsføringsfejl, hvor kunderne går i stå, mens de overvejer at handle hos dig, fordi du rammer én kundetype på sociale medier og en helt anden, når de klikker sig ind på hjemmesiden. Fejl, der gør, at virksomhederne betaler for markedsføring, der først tiltrækker kunderne for efterfølgende at frastøde dem.
Derfor vælger flere og flere prisbevidste virksomheder at målrette deres markedsføring efter en emotionel kundetype.
Og jeg kan lave din grafik, uanset om du allerede har valgt en kundetype, eller du først skal til at i gang med metoden.
Sådan kommer du i gang med markedsføring til kundetyper
Har du ikke valgt din kundetype endnu, har du brug for en opdateret design manual, inkl. afklaring af kundetype. Det foregår sådan her:
- Du og jeg har en samtale om dit behov og planlægger den kommende proces. Herunder hvornår du skal sætte tid af i din kalender til at gennemgå mit oplæg. Samtalen varer omkring en time og foregår online eller telefonisk
- Du og jeg holder en kundetypesamtale. Samtalen varer ½ time og foregår online eller telefonisk
- Jeg udarbejder en designmanual tilpasset kundetypen og sender mit forslag til dig
- Dialog om designmanualen
- Jeg tilpasser manualen
- Manualen justeres
- yderligere dialog om enkelte småjusteringer
- Jeg afklarer de sidste detaljer, hvis der er nogen
- Du modtager en designmanual der er lavet udfra 5 hoved elementer, som er logo, skrifttyper, farver, billeder og supergrafik.
Fremadrettet kan din faste grafiker eller jeg let tilpasse dit grafiske materiale efter din kundetype
Processen varer omkring 4 uger.
Pris: 8-12.000 kroner ekskl. moms.
Betalingen kan opdeles i 3 rater fordelt over 3 måneder.
Har du allerede valgt en kundetype, kan jeg udarbejde enkeltprodukter så som logo, flyers, postkorts, roll ups, mapper, annoncer og hjemmeside tilpasset kundetypen. Her er processen den samme, som når jeg laver en designmanual til din visuelle identitet, bortset fra at punkt 2 udgår.
Pris for logo tilpasset kundetype: 5.500 kroner ekskl. moms
Øvrigt salgsmateriale afregnes efter tidsforbruget.
Min faglige profil
Jeg har drevet grafikervirksomhed siden 2004, hvor jeg blev uddannet mediegrafiker. Siden har jeg også uddannet mig til multimediedesigner. Derfor har jeg stor grafisk erfaring og kan håndværket, ligesom jeg har fulgt med tiden.


Har du også brug for tekstforfatning tilpasset kundetyperne anbefaler jeg journalist og tekstforfatter Majbritt Lund, der blev certificeret i kundetyperne på det første hold i 2017. Derfor er Majbritt en af de tekstforfattere, der har skrevet flest tekster tilpasset kundetyperne.
Vil du gerne introduceres til kundetyperne
– som alle taler om – især hvis du er marketingansvarlig eller sælger.
Så se et udvalg af produkter nedenfor. (Betalt partnerskab)
